Kundservice

Köpvillkor

ALLMÄNT
Yayday ägs av Adlibris Aktiebolag (556261-3512) och är ett av dess varumärken.
Yayday säljer produkter med leverans inom Sverige.

Beställningar tas enbart emot via vår butik yayday.se. För att du skall känna dig
trygg i ditt köp är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice om du har
frågor om din beställning. Vår kundservice nås via mail på hej@yayday.se.

Efter att ha beställt från Yayday förbinder du dig att bevaka din e-mailadress
då all kommunikation rörande din order sker via e-mail.

Yayday reserverar sig för slutförsäljning, förseningar, tekniska problem och felaktig artikelinformation. Samtliga fel måste uppdagas innan orderbekräftelsen skickas ut. Yayday förbehåller sig rätten till prisändringar utan föregående avisering.
Därtill förbehåller vi oss rätten att stryka en beställning om särskilda skäl föreligger.

Avvikelse från villkoren är giltiga endast om båda parter har signerat särskilt
avtal som reglerar detta.

PRODUKTER
Alla produkter som säljs i butiken kan användas i Sverige och ska följa svensk
lagstiftning. Alla produkter levereras med svensk manual om produktens art
kräver detta. Om manual ingår på annat språk än svenska anges detta på
produktnivå.

TILLÄMPLIGHET
Dessa köpvillkor är tillämpliga därest svensk eller annan tillämplig lag ej
föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller
konsumentköplagen samt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
som även innefattar skydd för Adlibris Aktiebolag (Yayday).
Mer information härom finns på Konsumentverkets hemsida.

BESTÄLLNING
För det fall beställaren är under 18 år så måste målsmans tillstånd inhämtas
före köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes
medgivande, eller på annat sätt som medför att Adlibris Aktiebolag (Yayday)
lider ekonomisk skada, polisanmäls. Adlibris Aktiebolag (Yayday) friskriver sig
för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i Yaydays
sortiment förekommande produkter och tjänster. All bildinformation skall ses
som illustrationer och kan ej heller garanteras återge exakt utseende och
beskaffenhet.

PRISER OCH BETALNING
I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Fakturor skickas till den mailadress du uppger vid beställningen. Pappersfaktura kan beställas mot en extra kostnad om 5 kr när beställningen genomförts. För att beställa mot faktura måste du uppge ditt fullständiga personnummer och detta lagras därmed i vårt kundregister. Personuppgifter skyddas och hanteras enligt Personuppgiftslagen (PUL).
Önskar du inte uppge hela ditt personnummer eller om Klarna ger avslag vid beställningstillfället så hänvisar vi till något av de andra betalningsalternativen (Kreditkort, Direktbetalning). Leverans mot faktura sker enbart till folkbokförd adress. Klarna uppfyller kraven för PCI DSS och innehar SSL-certifikat.
Fakturan har en förfallotid på 14 dagar.
I enlighet med avtalet med e-butiken kan en fakturaavgift komma att debiteras.
En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.
Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos Klarna.

Adlibris använder Klarna Checkout för privatkunder.
Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad.
Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker.
Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan.

För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice

Priserna på våra produkter anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms.
Momsen är 6% för böcker och 25% för övriga produkter. Vi förbehåller oss
rätten att ändra priser utan föregående avisering. Priset för frakt är 29 kr för
köp upp till och med 100 kr. Alla köp över 100 kr har fri frakt. Priset som
var aktuellt vid beställningstillfället är det som gäller oavsett om priset går upp
eller ned efteråt. I kassan kan man se det totala priset inklusive moms och
eventuell fraktkostnad. I kassan hittar du också fullständiga frakt- och
betalningsvillkor.

Känslig information såsom kontokortsnummer skickas alltid krypterad (SSL) till
Adlibris Aktiebolag AB (Yayday) för att utomstående inte skall kunna komma åt
informationen. Informationen lagras inte av Adlibris utan skickas endast vidare
till kreditkortsföretaget. Överallt där känslig data skickas är överföringen
krypterad, t ex i ditt konto och i kassan.

LEVERANS OCH AVBESTÄLLNING
Adlibris Aktiebolag (Yayday) har inget minsta ordervärde samt levererar endast
inom Sverige. När du genomfört din beställning skickas en orderbekräftelse till den e-postadress du angett i din beställning med köpvillkor från köptillfället.

Beställningar mottagna före kl. 16.00 på måndag till fredag helgfria dagar
kommer att behandlas samma dag, för leverans inom 1-3 arbetsdagar.
Yayday använder i dagsläget endast Schenker för leverans av paket till ombud.
I samband med att din order skickas från Adlibris Aktiebolag (Yayday) skickas ett mail till angiven mailadress.
Paketet bör nå ditt ombud inom tre arbetsdagar. Om du mot förmodan inte har erhållit din leveransavisering inom tre arbetsdagar ber vi dig att kontakta kundtjänst. Vi reserverar oss för att förseningar i leveransen kan uppstå. Om Adlibris Aktiebolag (Yayday) inte kan leverera inom avtalad tid ska du utan onödigt dröjsmål informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leveranstidpunkt, om det är möjligt. Kan Adlibris Aktiebolag (Yayday) inte heller åtgärda felet inom skälig tid och leveranstid är av väsentlig betydelse, har konsument rätt att häva köpet.

ANSVAR FÖR LEVERANSFEL
Adlibris Aktiebolag (Yayday) ansvarar för varor som skadas eller kommer
bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom
skälig tid. Vid mottagande av paketet är det därför viktigt att kontrollera att
paketet inte är skadat. Om en försändelse blivit transportskadad eller kommit
bort ber vi dig att snarast kontakta speditören och sedan vår kundtjänst.
Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en
transportskada.

KUNDENS RÄTTIGHETER VID FÖRSENING
I de fall Adlibris Aktiebolag (Yayday) ej kan leverera vara inom angiven
leveranstid har kunden rätt att häva sin beställning.

REKLAMATION
Det är lämpligt att kunden ankomstkontrollerar leverans för att verifiera att
denna är riktig och felfri. Vid reklamation skall kund kontakta Adlibris Aktiebolag
(Yayday) reklamationsavdelning via e-post hej@yayday.se uppge order-id samt
orsak till reklamationen.

Defekta produkter som returernas till Adlibris Aktiebolag (Yayday) bör behandlas
som om de vore felfria. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten
förpackas på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas.
För privatkonsument gäller konsumentköplagen, vilket innebär att kunden har rätt att få frakten betald vid ett giltigt reklamationsärende. Hos Adlibris Aktiebolag (Yayday) har privatkonsument rätt att få en förbetald paketlapp tillsänd sig. Konsumenten skall ersättas för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, tex bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande. I de fall reklamationsärendet ej är giltigt och kund har fått en förbetald paketlapp tillsänd sig, debiteras fraktkostnad och administrationskostnad på 39 kr.

Reklamation till Adlibris Aktiebolag (Yayday) ska göras inom skälig tid (2 månader) efter det att felet upptäckts. Adlibris Aktiebolag (Yayday) förbehåller sig rätten att i första hand reparera felet i andra hand skicka en ny identisk vara och i sista hand återköpa varan. Adlibris Aktiebolag (Yayday) står alltid för returfrakt när det gäller skadat eller felaktigt gods.

Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 3 år, det är endast ursprungskunden som kan reklamera till Adlibris Aktiebolag (Yayday), om en produkt är köpt i andrahand gäller endast garanti via tillverkaren.

ÅNGERRÄTT
Som konsument har du alltid 14 dagars ångerrätt (från dagen du mottagit
produkten) enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
Som kund har du rätt att prova och undersöka de varor du beställt hemma för
att säkerställa att de motsvarar dina förväntningar. Returnerar du en oanvänd
produkt med tillhörande etiketter och förpackning inom 14 dagar återbetalas
hela beloppet. Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund
har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning att göras. Ångerrätten gäller ej hygienartiklar.

Vill du som kund åberopa din ångerrätt skall måste du meddela oss detta inom
14 dagar från det du mottagit produkten. Detta kan göras genom att mail oss
på: hej@yayday.se, alternativt använd Konsumentverkets standarformulär för ångerrätt. Efter att du utövat din ångerrätt ska du utan dröjsmål och senast inom 14 dagar skicka tillbaka produkten till oss på Adlibris Aktiebolag (Yayday).

Meddela oss alltid om att returen ska inkomma via mail. Väljer du att skicka
in returen på egen hand utan vår retursdel, kan du naturligtvis bifoga ett
meddelande med orsak och ordernummer i paketet. Om du önskar att vi ska
sända dig en returfraktsedel, kan vi göra detta via mail. Kontakta kundservice
för att få retursedeln skickad till dig. Då returen når oss låter vi 39 kronor
kvarstå som returfraktsavgift i din betalning eller på din faktura.

Vid användandet av ångerrätten kan du returnera till följande adress:
Yayday Returer, Godsmottagning A
Adlibrisvägen 1
744 51 Morgongåva

Återbetalningen sker alltid genom det betalningsalternativ du använde vid
köpet av varan.

ÅTERBETALNING AV ORDERSUMMA
Är ordern betald kontaktar Klarna dig för återbetalning. Återbetalning sker
utan dröjsmål (normalt inom några dagar) från att Adlibris Aktiebolag (Yayday) erhållit produkten i retur.

Har du valt att betala med faktura är det viktigt att du flyttar fram fakturans
förfallodatum. Det gör du enkelt på klarna.se.
När vi har mottagit returen krediteras beloppet för den/de varor du har returnerat
och Klarna skickar dig en uppdaterad faktura via E-post.

Vid ångerrätt ska återbetalning ske inom 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet om retur. Dock kan kunden få vänta till dess att varan kommit i retur till Adlibris Aktiebolag (Yayday) eller att kunden har lämnat bevis på att varan har återsänts. Vid reklamation sker återbetalning inom skälig tid, utan dröjsmål.

GARANTI
Alla garantier på produkter lämnas av våra leverantörer och tillverkare.
Reklamationer inom 6 månader från inköpsdatum behandlas enligt
konsumentköplagen. I vissa fall lämnar tillverkarna utökad garanti men detta
varierar mellan de olika produkterna och anges på produktnivå. Har du
problem med din vara kan du kontakta oss så ska vi göra vårt bästa för att
hjälpa dig trots att det gått mer än 6 månader från inköpsdatum.
Alla eventuella garantier gäller i Sverige.

OUTLÖST FÖRSÄNDELSE
För försändelse som ej löses ut varpå paketet går i retur till Adlibris Aktiebolag
(Yayday), debiteras en avgift om 99 kr inklusive moms för att täcka
Adlibris Aktiebolag (Yayday) kostnader för transport och administration.

FORCE MAJEURE
Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden,
myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande
omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Adlibris Aktiebolag
(Yayday) kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force
majeure, vilket innebär att Adlibris Aktiebolag (Yayday) befrias från sina
förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
Bonnierkoncernen, där Adlibris Aktiebolag och således även Yayday ingår,
håller ett register över koncernens kunder och användare som har registrerat
sig eller köpt något hos Bonnier. Registret innehåller personuppgifter som namn,
personnummer, postadress, telefonnummer, elektroniska adresser, leverans- och
betalnings- och inköpsuppgifter, profilering baserad på adress, samt uppgifter
baserade på användning av digitala tjänster. Uppgifterna används av Bonnier för
fakturering, information och leverans av produkter, samt marknadsföring och som
underlag för statistik och produktutveckling. Uppgifterna kan ligga till grund
för att Bonnier, och i förekommande fall våra samarbetspartners, ska kunna
anpassa innehåll, annonser och erbjudanden.

Uppgifterna analyseras och grupperas inför urval, prioritering och planering av
kontakter med kunden/användaren. Till uppgifterna kopplas en eller flera
markörer om vilken typ av anpassning av webbtjänster och marknadskommunikation som riktas mot användaren, så kallad profilering. Bonniers kunder och registrerade användare samtycker till att marknadsföring kan ske via post, telefon, eller e-post och sms samt andra digitala kanaler. Marknadsföring via e-post och sms regleras i marknadsföringslagen.

Personuppgifter kan lämnas ut till Bonniers samarbetspartners. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut. Alla användare har rätt att utan kostnad återkalla samtycke, begära rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter eller skriftligen begära ett registerutdrag. Registerutdrag kan också begäras från Yaydays leveransregister.
Där kan man också spärra uppgifterna mot marknadsföring.

Personuppgifter sparas under den tid man har en pågående användarrelation och
en tid därefter, eller i enlighet med lämnat samtycke. Samtycket är giltigt till dess
användaren själv säger upp det, och upphör inte om tjänsten inte nyttjas och
samtycket är heller inte beroende av eventuella köp av produkter.
För mer information kunddata.bonnier.se

COOKIES
Adlibris Aktiebolag (Yayday) använder så kallade cookies och andra liknande
tekniker för att se hur dess digitala tjänster används och för att anpassa
användarupplevelsen. Cookies består av små textfiler och är ett mycket vanligt
hjälpmedel på internet. Cookie-filerna läses och lagras av webbläsaren i den
utrustning som används för att besöka webbplatserna. Adlibris Aktiebolags
(Yayday) kunder och registrerade användare samtycker till användningen av
cookies. Användaren kan ställa in sin webbläsare att blockera cookies och kan
ta bort redan lagrade cookies. Detta kan i vissa fall försämra funktionaliteten och
upplevelsen av webbplatsen. Läs mer om cookies på www.minacookies.se

Det är också möjligt att reglera anpassad annonsering i webbläsaren, läs mer om
detta på www.youronlinechoices.com.

TVIST
Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens
rekommendationer. Vill du ha mer information om hur det går till så finner du det på Allmänna Reklamationsnämndens hemsida.

Konsumenter och näringsidkare kan även få hjälp av Europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning (ODR) att lösa tvister om inköp på nätet.
ODR hittar du mer information om här.

ÖVRIGT
Adlibris Aktiebolag (Yayday) förbehåller sig rätten till ändring av all information,
inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och
produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning
till uppgivet pris eller p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, har Adlibris
Aktiebolag(Yayday) rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda
belopp på bästa sätt. Adlibris Aktiebolag (Yayday) skall också meddela kunden
om ersättande eller likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt.

Adlibris Aktiebolag
Organisationsnummer: 556261-3512
Postadress: Box 3667, 103 59 Stockholm
Gatuadress: Sveavägen 56, 111 34 Stockholm
Växel: 08 441 40 50
För kundserviceärenden: hej@yayday.se
Vi svarar på ditt mail inom 48 timmar – alla helgfria vardagar

Frågor gällande din betalning: Kontakta vår samarbetspartner Klarna.

Senast uppdaterad 2017-06-14