Kundservice

Vanliga frågor

BESTÄLLNING

Hur beställer man från er?

Välj den vara du önskar köpa och tryck på köpknappen. Varan läggs då i din
kundvagn. Gör likadant med alla övriga varor du vill beställa, gå sedan till kassan.

Kan ni leverera till utlandet?
I dagsläget levererar vi endast inom Sverige.

Kan jag ändra/komplettera min order?
Vi kan tyvärr inte lägga till eller ta bort varor manuellt på någon order, utan du får
då kontakta oss på hej@yayday.se och be oss ta bort ordern så kan du därefter
göra en ny beställning.

Hur avbokar jag en order/produkt?
Om din order är hanterad och du önskar ändra denna behöver du kontakta oss på
hej@yayday.se med information (ordernr) om vilken order du önskar avboka.
Observera att detta måste ske omedelbart då vi packar ordrar under hela dagen
fram till klockan 16.

Jag har inte fått min vara!
Om du inte fått din vara efter tre arbetsdagar från beställningstillfället så är du
välkommen att kontakta oss på hej@yayday.se så hjälper vi dig med att spåra
din försändelse.

BETALNING

Vilka olika betalsätt finns det hos er?
Faktura, delbetalning, kortbetalning och direktbetalning via Klarna Checkout

Vi accepterar kreditkorten MasterCard och Visa samt direktbetalningar hos
följande banker; Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank

Vi vill göra dig uppmärksam på att beställningens totalbelopp kommer att dras
inom de närmaste dagarna även om din beställning inte kan levereras omgående.
Vi förbehåller oss rätten att inte hantera beställningar gjorda med kreditkort om
vi anser att vi har skäl till detta. Om så är fallet kommer pengarna återbetalas
och beställningen tas bort. Ditt kreditkortsnummer sparas inte hos Yayday.

Hur ofta och vilken typ av kreditupplysning gör Klarna?
Klarna gör en mikroupplysning hos Creditsafe som de sparar internt under ett år
innan en ny mikroupplysning görs om, så till vida inte något speciellt inträffar, tex
om man inte betalar eller sköter sina åtaganden gentemot Klarna.
Mikroupplysningen påverkar inte framtida kreditupplysningar alls och syns inte
hos någon annan än hos Klarna.

Är alla priser på er hemsida inklusive moms och frakt ?
Alla priser är inklusive moms. Fraktkostnaden tillkommer och är 29 kr för köp upp
till 149 kr. Alla köp över 149 kr har fri frakt.

Jag har flera rabattkoder/presentkort, kan jag använda flera samtidigt för ett
köp?

Du kan endast använda en rabattkod/presentkort per köp.

LEVERANS

Hur mycket blir frakten?
Fraktkostnaden ligger på 29 kr på ordrar upp till 149 kr. Beställer du för över
149 kr betalar du ingen frakt.

När kommer mitt paket?
Beställer du före kl 16.00 så skickas din order från oss samma dag (helgfri vardag)
Leverans sker med Schenker Privpak och leveranstiden är ca 1-3 vardagar.

Hur skickas mitt paket?
Våra försändelser skickas med Schenker Privpak och leveranstiden är ca 1-3
vardagar. När försändelsen finns att hämta ut hos ombud får du en avisering via
sms, e-mail eller brev.

Annan leveransadress än folkbokföringsadressen, tex om man vill skicka
varan som present?

Det går bra om man betalar med kort eller direktbetalning. Du anger då den
leveransadress du vill skicka din beställning till direkt i kassan. Däremot kräver
Klarna att försändelser mot faktura skickas till din folkbokföringsadress. Börja
med att ange din mailadress, mottagarens/leveransadressens postnummer och
välj att INTE ange personnummer. Fyll sedan i resten av adressuppgifterna till
mottagarens/leveransadressen och tryck sedan på ”Fortsätt”. Du kommer nu att
skickas vidare till den delen av kassan där du betalar med kort eller
direktbetalning.

Jag har inte fått någon avisering, hur hämtar jag ut min beställning?
Om du inte hämtat ut din försändelse efter 2 sms-aviseringar kommer istället
en avisering via brev att skickas hem till dig. Med denna kan du hämta ut din
försändelse. Om du inte mottagit någon sms-avisering för din order kan du
istället hämta ut din försändelse hos ditt Schenkerombud genom att uppge
försändelsens löpnummer och visa upp din legitimation. Kollinummer eller
löpnummer kan du få om du kontaktar oss. Maila oss på hej@yayday.se
hjälper vi dig. Du ser vilket ombud din försändelse finns hos genom att söka
på kollinummer på Schenker Privpaks hemsida.


Hur länge ligger mitt paket kvar hos mitt ombud?

Paketet ligger kvar hos ombud i 30 dagar. Hämtar du inte ut din beställning innan
dess så går den i retur till oss. För outhämtade försändelser debiterar vi dig för
returfrakt samt hanteringsavgift, för närvarande 99 kr.


ÅNGERRÄTT, BYTE OCH REKLAMATIONER


Hur returnerar jag en vara?
Kontakta kundservice på hej@yayday.se om du ångrat dig och vill göra en retur.
Du har 14 dagars ångerrätt under förutsättning att produkten är oanvänd och
returneras i oskadat skick. Ångerrätten börjar gälla när du mottagit varan eller
hämtat ut den hos ditt ombud. Vill du som kund åberopa din ångerrätt måste
du meddela oss detta inom 14 dagar från det du mottagit produkten. Detta kan
göras genom att mail oss på: hej@yayday.se. Efter att du utövat din ångerrätt
ska du utan dröjsmål och senast inom 14 dagar skicka tillbaka produkten till oss
på Yayday.

Meddela oss alltid om att returen ska inkomma via mail. Väljer du att skicka in
returen på egen hand utan vår retursdel, kan du naturligtvis bifoga ett
meddelande med orsak och ordernummer i paketet. Om du önskar att vi
ska sända dig en returfraktsedel, kan vi göra detta via mail. Kontakta
kundservice för att få retursedeln skickad till dig. Då returen når oss låter vi
39 kronor kvarstå som returfraktsavgift i din betalning eller på din faktura.

Vid användandet av ångerrätten kan du returnera till följande adress:
Yayday Returer
Adlibrisvägen 1
744 81 Morgongåva

Återbetalningen sker alltid genom det betalningsalternativ du använde vid köpet
av varan.

Om en vara är transportskadad skall Yayday kontaktas inom skälig tid för
information om ersättning.

FELLEVERANS

Jag har fått fel vara, hur gör jag?
Kontakta oss på hej@yayday.se så hjälper vi dig.

REKLAMATIONER


Vad har jag för reklamationsrätt?

Reklamationsrätten är 3 år enligt svensk lag. För att en reklamation ska
godkännas ska felet funnits vid leveransen och inte ha uppkommit till följd av
oaktsamhet eller oförsiktigt användande.

Kontakta oss på hej@yayday.se så hjälper vi dig.